Backgammon: elke keer spelen en winnen

Backgammon is een van ‘s werelds oudste en populairste bordspellen, met duizenden mensen die het elke dag spelen. We zullen hier de regels van backgammon en hoe het te spelen uitgebreid doornemen. We geven je ook enkele fundamentele tips en methoden die je kunnen helpen vaker te winnen.

Backgammon regels en instructies

U kunt het beste eerst het bord begrijpen waarop u backgammon gaat spelen, voordat u kunt beginnen met spelen. Backgammon wordt gespeeld met een bord van 24 smalle driehoeken, ook wel punten genoemd. De driehoeken hebben een kleurcode en zijn verdeeld in vier secties, elk met zes driehoeken. Het (jouw) thuisbord en het buitenbord van de speler, evenals het thuisbord en het buitenbord van de tegenstander, zijn de twee soorten secties of kwadranten. Een richel die de “balk” wordt genoemd, scheidt de kruising van deze vier kwadranten – in het midden van het bord – wat, zoals je later zult ontdekken, geen gunstige locatie is.

Backgammon-spelers zitten aan weerszijden van het bord, tegenover elkaar. Elke speler heeft een thuisbord en een rechter en linker buitenbord. Deze twee kwadranten zijn precies over het huis en de buitenborden van je tegenstander gepositioneerd.

Spelers verplaatsen hun schijven in de tegenovergestelde richting als het thuisbord van hun tegenstander, en het spel wordt tegen de klok in gespeeld in een hoefijzerpatroon. Op de meeste backgammonborden zijn de driehoeken genummerd 1-24, waarbij de 24e driehoek het verst van speler één is en de eerste driehoek de meest rechtse driehoek op het thuisveld van die speler. Spelers verplaatsen hun stukken vanaf tegenoverliggende zijden van het bord. Dus het eerste punt van een speler is het 24e punt van de tegenstander, en het tweede punt is het 23e punt van de tegenstander, enzovoort.

Bij het spelen van backgammon moeten beide spelers hun 15 schijven op het bord plaatsen, met schijven in verschillende kleuren aan elke kant (meestal wit en rood). Voor elke speler moeten twee schijven op het 24e punt worden geplaatst, drie schijven op het 8e punt, vijf schijven op het 13e punt en vijf extra schijven op het 6e punt. Onthoud dat het nummeringsschema van elke speler uniek is, zodat de schijven elkaar niet overlappen.

De persoon die het hoogste aantal gooit, mag aan het begin van het spel als eerste gaan. Als beide spelers hetzelfde nummer krijgen bij hun eerste worp, zullen ze opnieuw gooien. Het totaal van die worpen wordt gebruikt om de speler met het hoogste aantal zetten te bepalen. Als een persoon een 6 gooit en de andere een 3, dan zou de speler die de 6 gooit als eerste gaan en zijn eerste zetten doen met de 6 en 3, in plaats van de dobbelstenen opnieuw te gooien.

Na de eerste worp, gooien de spelers om beurten met twee dobbelstenen. Het aantal “pips” of punten dat nodig is om de schijven van de speler te verplaatsen, wordt bepaald door de dobbelsteenworp. De schijven worden tijdens het spel altijd verplaatst naar een locatie met een lager nummer.

Alleen een open punt op het bord, een punt dat niet door twee of meer tegengestelde schijven wordt ingenomen, mag door een steen worden verplaatst. De cijfers op de twee dobbelstenen vertegenwoordigen afzonderlijke bewegingen. Als een speler bijvoorbeeld een 5 en een 3 gooit, mag hij een schijf vijf velden naar een open punt verplaatsen. Een andere steen heeft drie spaties naar een open punt, of hij mag een steen acht spaties naar een open punt verplaatsen, maar alleen als het tussenliggende punt ook beschikbaar is (ofwel 3 of 5 spaties vanaf het startpunt).

Wanneer een speler dubbel gooit, worden de getallen op de dobbelstenen twee keer gespeeld. Een worp van 4 en 4 geeft aan dat de speler vier 4en heeft om te gebruiken, en hij mag elke combinatie van schijven verplaatsen die hij geschikt acht om aan dit criterium te voldoen.

Het doel van het spel

Het doel van Backgammon is om al je schijven naar je thuisbord te brengen en ze te verslaan. De eerste persoon wint het spel om al zijn schijven te verslaan.

Over Bearing Off

Een speler mag beginnen met afslaan als hij alle 15 schijven met succes naar zijn thuisbord heeft verplaatst. Een speler draagt ​​een steen uit door een nummer te gooien dat overeenkomt met de huidige locatie van de steen op het bord en vervolgens de steen te verwijderen. Wanneer spelers een 6 gooien, kunnen ze een schijf trekken uit de zes punten. De speler moet een wettige zet doen met een steen op een hoger genummerd punt als er geen steen is op het punt dat wordt aangegeven door de worp. Als er geen schijven zijn op punten met hogere nummers, moet de speler een schijf verwijderen van het hoogste punt waarop zijn schijf zich bevindt. Als een speler een anderszins legale zet kan doen, is hij niet verantwoordelijk voor het afwijzen.

Om te slagen, moet een speler al zijn actieve schijven op zijn thuisbord hebben. Als een steen wordt geraakt terwijl hij aflegt, moet de speler de steen terugbrengen naar zijn thuisbord voordat hij verder gaat. De winnaar is de man die al zijn vijftien schijven kan dragen.

Backgammon slaan en binnenkomen

Een blot is een punt dat wordt ingenomen door een enkele schijf van elke kleur. De tegenstander wordt geraakt en op de balk geplaatst als deze op de vlek terechtkomt. Wanneer een speler een of meer schijven op de balk heeft, is zijn eerste en belangrijkste verantwoordelijkheid om die schijven op het thuisbord van het andere team in te voeren. Een schijf wordt ingevoerd door deze naar een open punt te slepen dat overeenkomt met een van de nummers van de gegooide dobbelstenen. Als een speler bijvoorbeeld een 3 en een 5 gooit, mag hij een steen op de 3 of 5 punten van de tegenstander plaatsen, zolang dat punt niet wordt ingenomen door twee of meer van de tegenstanders.

De speler verliest zijn beurt als geen van beide punten open is. Als een speler slechts enkele van zijn schijven kan invoeren, moet hij er zoveel mogelijk invoeren voordat hij de rest van zijn beurt verliest. Alle nieuwe nummers op de dobbelstenen moeten worden geworpen nadat de laatste schijven van de speler van de balk zijn gehaald of zijn ingevoerd. Dit kan worden gedaan door een eerder ingevoerde steen of een andere steen op het bord te verschuiven.

Backgammon-strategieën en -technieken

Nu u enkele basisprincipes van backgammon hebt geleerd, kunt u enkele basistips en -strategieën gebruiken om voordeel te behalen in het spel. Hier zijn een paar voorbeelden van deze tactieken.

De veiligheid en beveiliging van uw cheques behouden

Wanneer mogelijk meer dan één schijven op een punt houden, is de beste techniek om uw schijven veilig te houden tijdens een spelletje backgammon. Wat bedoelen we als we dat zeggen? Want als je maar één schijf op een punt hebt – een “blot” -schijf – wordt je extreem kwetsbaar om te worden aangevallen door de schijf van je tegenstander. Wanneer een van je schijven wordt geraakt, moet je naar de balk lopen en moet je je volgende beurt (of beurten) gebruiken om de dobbelstenen te gooien in een poging om het bord opnieuw op het thuisbord van je tegenstander te betreden. Om dit soort treffers en kwetsbaarheden te voorkomen, is het altijd een goed idee om minstens twee schijven op één punt te houden, vooral in het begin van het spel.

Hoe hoger het aantal punten, hoe beter.

Wanneer je je stukken naar je thuisveld brengt en je klaarmaakt om ze af te spelen, moet je proberen zoveel mogelijk plaatsen in te nemen – met twee of drie schijven – in plaats van slechts een paar punten met vijf of zes schijven. Wat is de betekenis hiervan? Met elke opeenvolgende worp opent u niet alleen meer potentiële zetten voor uzelf, maar maakt u het uw tegenstander ook veel moeilijker om naar een open positie te gaan.

Het Blitzkrieg-plan

Backgammon’s Blitz-strategie is precies hoe het klinkt: een totale aanval op de schijven van je tegenstander. In plaats van alleen je schijven naar je thuisbord te verplaatsen als voorbereiding om ze te verwijderen, kun je voor de blots van je tegenstander gaan – een enkele schijf op een punt – en ze naar de balk sturen. Het voordeel van deze strategie gaat verder dan alleen maar ervoor zorgen dat je tegenstander pips verliest; het stelt je ook in staat om enkele van de schijven van je tegenstander op de schijven te zetten, die alleen kunnen worden verwijderd en ingevoerd met een juiste worp van de dobbelstenen.

Speel een spelletje hardlopen

Ten slotte is de Running Game-strategie een van de meest elementaire backgammon-strategieën die u tijdens een spel kunt gebruiken. Deze benadering houdt in dat je je schijven zo snel mogelijk naar je thuisbord stuurt om mogelijke treffers en gevaren te voorkomen. Natuurlijk, en zoals je zou kunnen aannemen als beide spelers van plan zijn om de Running Game-strategie te gebruiken, zal de winnaar bijna altijd de persoon zijn die de beste dobbelstenen heeft gegooid (veel dubbels, enz.). Het gevolg is dat de Running Game alleen moet worden gebruikt als je het spel begint met extreem goede en voordelige worpen die je een ruime voorsprong op je tegenstander geven.