Backgammon is een illuster bordspel dat al eeuwen wordt gespeeld. Het is erg leuk, maar de meeste mensen zijn niet op de hoogte van de regels. Het algemene doel van het spel is om al je schijven van het bord te verwijderen en de eerste speler wint backgammon om deze taak te voltooien.
Backgammon is, net als schaken of dammen, een spel voor twee spelers. Het bord heeft vierentwintig punten, die worden gebruikt om door het bordspel te bewegen. Het bordspel is verdeeld in twee helften, met 12 punten (6 aan elke kant). Het buitenste bord van een speler is een van deze delen en het thuisbord van een speler is het andere. De balk is een lijn die door elk deel loopt en ze scheidt. De schijven van elke speler moeten op vier verschillende plaatsen worden geplaatst; deze beginlocaties moeten telkens hetzelfde zijn.
Het doel van het spel is om al je schijven in de thuissector te krijgen en vervolgens uit het spel. De punten zijn genummerd van één tot en met vierentwintig. Een speler begint altijd met 15 schijven, die aanvankelijk als volgt worden geplaatst:
2 schijven op punt 24
5 schijven op het 13e punt
3 schijven op het 8 punt
5 schijven op het 6-punt
Elke speler heeft zijn eigen set dobbelstenen en een dobbelsteenhouder om de dobbelstenen in te schudden. Elke speler moet één dobbelsteen gooien om te bepalen wie als eerste mag in het spel Backgammon. Het aantal toegestane zetten bij de eerste beurt van de speler die de trekking wint, wordt bepaald door dit aantal. De schijven kunnen niet achteruit bewegen; ze moeten altijd terugkeren naar hun startbord. Als gevolg hiervan zullen beide spelers in tegengestelde richting bewegen. Als de dobbelstenen hetzelfde zijn bij de trekking, moeten de spelers de dobbelstenen opnieuw gooien totdat de nummers op de dobbelstenen anders zijn.
Er zijn een paar cruciale richtlijnen die u moet volgen als het gaat om het verplaatsen van uw schijven.
- Een schijf kan alleen naar een nieuwe locatie gaan als twee of meer tegengestelde stenen deze momenteel niet bezetten. Als er maar één schijf van de tegenstander op het bord staat, kun je het punt gebruiken.
- Elke zet vereist dat een speler twee dobbelstenen gooit, wat twee alternatieve zetten betekent. Een speler die bijvoorbeeld een 2 en een 5 gooit, moet ofwel twee onafhankelijke schijven verplaatsen (2 en 5 zetten) of de resultaten van de dobbelsteen combineren door slechts één schijf te verplaatsen (7 zetten). De open-puntregel moet echter worden gevolgd.
- In Backgammon, wanneer een speler dubbel gooit, wordt het aantal toegestane zetten verdubbeld. Een speler die bijvoorbeeld twee 4en gooit, heeft nu vier 4en. De speler kan de schijven in willekeurige volgorde verplaatsen als de andere regels worden gevolgd. Vier verschillende schijven kunnen bijvoorbeeld vier velden vooruitgaan, of een schijf kan acht punten verplaatsen terwijl een andere acht punten beweegt.
Als de bewegingen volgens de andere regels zijn, moet een speler altijd zowel dobbelstenen als alle dubbels spelen. Als een speler maar één dobbelsteen kan verplaatsen, moet hij dat doen, maar altijd zo veel mogelijk zetten. Als een speler geen schijven legaal kan overdragen, gaat de beurt onmiddellijk naar de andere speler.
Als een speler slechts één schijf op een punt heeft, mag de tegenstander dat punt ook gebruiken. Als dit gebeurt, gaat de eerste schijf op dat punt naar de balk, het middengedeelte. Als een speler twee of meer schijven in de balk heeft, moet hij deze verwijderen voordat hij de resterende schijven op het bord verplaatst. Om van de balk te ontsnappen, moet een speler het nummer dat met de dobbelstenen is gegooid op dezelfde manier gebruiken als elke andere beweging, maar deze keer in de tegenovergestelde richting naar het thuisbord van de tegenstander. Alle verschillende regels voor het verplaatsen van een schijf op het bord moeten tijdens deze beweging worden gevolgd.
Wanneer de schijven van een speler allemaal het thuisbord hebben bereikt, kunnen ze ze uit het spel verwijderen. Om een schijf uit het spel te verwijderen, moet de speler een nummer gooien dat gelijk is aan het puntnummer waarop elke schijf zich momenteel bevindt. Als u bijvoorbeeld een vier gooit, raakt u een schijf kwijt op het vierde punt. Als er geen steen op het vierde punt is, moet een speler een steen van het vijfde of zesde punt naar het eerste punt brengen door deze dichterbij te brengen. Om te beginnen met het verwijderen van schijven uit het spel, mag geen van uw schijven in de balk of ergens anders op het bord staan; in plaats daarvan moeten ze zich allemaal in de regio van het thuisbord bevinden. Zodra al hun schijven uit het spel zijn verwijderd, wordt een speler tot winnaar uitgeroepen.
Om verwarring te voorkomen, is het van cruciaal belang om alle bewegingsregels van het bord te onthouden. Schud altijd de dobbelstenen in de dobbelsteenhouder om vermoedens van valsspelen te voorkomen en gooi de dobbelstenen niet rechtstreeks op het bord, zodat de schijven niet bewegen.