Hoe Backgammon te spelen – Regels, tips en strategieën om te winnen

Ben je ooit een oud bordspel met driehoekenthema tegengekomen met witte en zwarte lopers en een set veelgebruikte zeszijdige dobbelstenen? Backgammon is waarschijnlijk een van de vroegste bordspellen ooit gemaakt. (Ja, het is zelfs ouder dan schaken.)

We dachten dat het nuttig zou zijn om uit te leggen hoe Backgammon te spelen en enkele basistechnieken, omdat de meeste spelkopieën te oud zijn om een ​​gedetailleerd regelboek te bevatten.

De geschiedenis van backgammon

Backgammon wordt vaak beschouwd als een van de oudst bekende bordspellen. Zozeer zelfs dat het bijna 5000 jaar teruggaat tot de Mesopotamische regio van de wereld. Dit was het eerste beschikbare spel om dobbelstenen te gebruiken, en de matrijzen waren in de vroegste vormen gemaakt van menselijk bot.

Backgammon is een bordspel met 30 schijven, twee dobbelstenen en een bord met 24 puntige driehoeken dat in de loop van zijn lange geschiedenis verschillende iteraties heeft ondergaan. Het werd uiteindelijk een strategisch gokspel onder oude Romeinse adel en elites.

De naam is vermoedelijk afkomstig uit het Midden-Engels en verscheen voor het eerst in de literatuur rond 1645. Voorheen werd het spel gewoon tafels genoemd.

Backgammon evolueerde geleidelijk tot het spel dat we vandaag kennen door een reeks iteraties, regelwijzigingen en culturele verschillen.

Backgammon: een beginnershandleiding

Backgammon is een eenvoudig spel waarbij het doel is om je stukken van het bord te verwijderen door door de helft van het bord van je tegenstander te gaan. Het is een spel voor twee spelers en daarom is het door de geschiedenis heen een populair strategisch gokspel geweest voor twee personen.

Elke speler krijgt 15 stukken (gewoonlijk schijven genoemd) om op hun startplaats op het bord te plaatsen, en elke ronde gooien ze de dobbelstenen om te bepalen welke stukken moeten bewegen.

Backgammon regels en instructies

Terminologie voor backgammon

  • De ronde speelstukken staan ​​bekend als dammen, mannen en tellers.
  • Pips/Punten: De driehoeken op het bord worden pips/punten genoemd.
  • Om met succes een van je stukken van het bord te verplaatsen, moet je afstaan.
  • Het doel is om op een enkele schijf te landen en deze terug te brengen naar het begin.
  • Bij het verdubbelen van de inzetten wordt “verdubbelen” of “verdubbelen” gebruikt.
  • De rand die door het midden van het bord loopt en de buitenste en thuisborden scheidt, staat bekend als de balk.
  • Invoeren: wanneer je je schijven met succes naar je thuisbord verplaatst, wordt dit enter genoemd.

Instellingen voor backgammon

De schijven moeten in de juiste posities op de pitten worden geplaatst voordat het spel kan beginnen. Aan weerszijden van het bord zitten beide spelers.

Het thuisbord van elke speler is de helft van het bord, met één kant van elke speler. Het buitenbord vertegenwoordigt de tweede helft. De pitten zijn genummerd van één tot vierentwintig (gespiegeld voor elke speler).

Elke speler begint te allen tijde met twee stukken op het 24e punt, vijf op het 13e punt, drie op het achtste punt en vijf op het zesde punt.

Backgammon’s doelen / winnende strategieën

Het doel van het spel is om al je stukken kwijt te raken voordat je tegenstander dat doet. Alle stukken terugbrengen naar je thuisbord en ze eraf dragen, is hoe je het doet (ze van het bord verwijderen).

Door de pips van de 24 naar de 1-ruimte te omzeilen, moeten spelers hun schijven van het thuisbord van de tegenstander naar hun eigen bord verplaatsen. Het spel wordt gewonnen door de speler die als eerste al zijn stukken heeft verwijderd.

Het is jouw beurt

De actieve speler begint elke beurt met het gooien van twee dobbelstenen. Deze worp wordt gebruikt om de schijven te verplaatsen en de dobbelstenen kunnen worden gebruikt om twee verschillende schijven of dezelfde schijven tegelijkertijd te dragen.

Een worp van 6 en 4 kan bijvoorbeeld twee schijven vooruitgaan (respectievelijk 6 en 4 velden) of één schijf (6 velden en dan nog eens 4 velden).

Organiseer je stukken

Er zijn een paar limieten waarmee u rekening moet houden bij het verplaatsen van uw schijven over het bord.

Een stuk kan niet verder gaan naar een veld waar twee of meer stukken van de tegenstander aanwezig zijn. Dit betekent dat door veel schijven op een veld te plaatsen, de tegenstander het kan “blokkeren”.
U moet juridische stappen ondernemen als er een beschikbaar is. Als er een echte zet gedaan moet worden, kun je er niet voor kiezen om te blijven zitten.
Er worden aparte rollen gebruikt. Dit geeft aan dat een enkele schijf beide zetten moet maken als je rollen combineert met verplaatsen. Als een van de zetten niet legaal is, is de hele zet niet toegestaan.
Als een zet niet kan worden gebruikt, wordt deze verbeurd verklaard.

Dubbel onderweg

Dubbels kunnen twee keer worden gespeeld in het spel wanneer ze worden gegooid. Een worp van 3 en 3 kan bijvoorbeeld worden gebruikt om 3 velden tot 4 keer te verplaatsen.

slaan

Een spatie wordt als kwetsbaar beschouwd als er slechts één schijf aanwezig is. Deze steen wordt van het bord genomen en op de balk geplaatst als de tegenstander erop landt. (de horizontale as)

Stukken afdragen/retourneren

Alle 15 schijven van een speler moeten op hun thuisbord staan ​​voordat het verwijderen van stukken uit het spel kan beginnen.

Zodra de stukken van alle spelers met succes op hun thuisbord zijn ingevoerd, kunnen ze beginnen met dragen. Dit wordt bereikt door een getal te gooien dat gelijk is aan het aantal resterende spaties totdat de schijf het bord verlaat. Om te slagen, zou een checker op de 6 punten een worp van 6 nodig hebben.

Het einde van het spel

Wanneer iemand zijn laatste schijf uit het spel verwijdert, is het spel afgelopen en wordt er een winnaar uitgeroepen. Tegen het einde van het spel, wanneer elke speler zijn stukken op zijn thuisbord heeft geplaatst en ze één voor één begint weg te halen, wordt dit vaak een race om het exacte aantal te gooien.

Verdubbelen en wedden

Backgammon was oorspronkelijk een gokspel, dus het is gebruikelijk om gokregels te gebruiken om de inzet tijdens het spelen te verhogen. Dit wordt meestal bereikt met behulp van initiële inzetten en een verdubbelingskubus.

Inzetten gedaan bij de start.

De initiële inzet is het bedrag waarmee elke speler aan het begin van het spel instemt. Houd er rekening mee dat deze inzet tijdens het spel één of meerdere keren kan verdubbelen.

De kubus die in omvang verdubbelt

De verdubbelingsdobbelsteen is een dobbelsteen met de cijfers 2,4,8,16,32 en 64. Deze dobbelsteen wordt nooit gegooid; in plaats daarvan dient het als een tracker voor de inzetvermenigvuldiger.

Als spelers het gevoel hebben dat ze in een goede positie zijn om te leiden, kunnen ze de verdubbelingsdobbelsteen aan het begin van hun ronde verhogen, en ze zetten de kubus in het spel op nummer twee. De tegenstander kan de nieuwe inzet accepteren of het spel verbeuren (verbeuren van de initiële inzet en het beëindigen van het spel). Indien ontvangen, wordt de initiële kans nu verdubbeld en heeft de speler die de weddenschap heeft aangenomen nu de controle over de kubus.

Zodra iemand de kubus krijgt, kunnen ze beslissen wanneer en of ze deze willen gebruiken om de inzet later te verdubbelen. (aan het begin van hun beurt)

Als het spel is voltooid, krijgt de winnaar de inzet vermenigvuldigd met het nummer op de kubus.